• m.azarkeyhan@gmail.com

  • 041-34406837

نقش آهن در گیاه

آهن (Fe) به عنوان یک عنصر میکرو محسوب می شود، به این معنی که گیاهان در مقادیر کمتر از عناصر ماکرو اولیه یا ثانویه به آن نیاز دارند. این طبقه بندی نباید باعث سردرگمی شود زیرا آهن برای سلامتی و رشد گیاهان بسیار مهم است. از بین عناصر میکرو ، آهن در بیشترین مقدار برای گیاه مورد نیاز است و دسترسی آن به pH محیط کشت وابسته است. همه ریزمغذی ها، به استثنای مولیبدن، به دلیل افزایش pH محیط کشت، از دسترس گیاه خارج می شوند و مقدار جذب آن ها کاهش می یابد. محدوده ایده آل pH برای محصولات، عمدتا به دلیل توانایی آنها در جذب ریزمغذی ها تعیین می شود.
آهن جزء اصلی ساختار آنزیم های مختلف و برخی از رنگدانه ها است ودر فرایندهای بیوشیمیایی گیاهان نظیر فتوسنتز، تنفس سلولی، متابولیسم کربوهیدرات ها و تشکیل آنزیم ضروری است.. اگر چه آهن در ترکیب کلروفیل (رنگدانه سبز در برگ ها) استفاده نشده است، اما برای تشکیل آن ضروری است. به همین خاطر گیاهانی که کمبود آهن دارند، کلروز را در برگ های جدید نشان می دهد.
کمبود آهن (Fe) یک بیماری گیاهی است که به عنوان “chlorosis” نیز شناخته می شود. آهن در سنتز کلروفیل نقش دارد و از این رو کمبود آن باعث کلروز و کاهش سبزینگی و زرد برگی میشود. در pH های اسیدی حلالیت آهن بالا بوده و اگر در خاک، آهن وجود داشته باشد مشکلی از نظر جذب وجود نخواهد داشت اما با توجه به pH قلیایی اکثر خاک های ایران و تشکیل ترکیبات هیدروکسید و اکسید آهن نامحلول، کمبود آهن در بیشتر محصولات وجود دارد.
یکی از مهمترین فاکتورهایی که در خرید کود آهن باید به آن توجه کنیم، نوع پيوند بين ملكولهاست. اورتو-اورتو نحوه آرایش عامل شیمیایی کلات کننده نسبت به یون آهن و تعداد اتصالات شیمیایی این دو به هم ميباشد. در حالت اورتو-اورتو ، یون آهن با شش اتصال به عامل کلات متصل هست و این بهترین و کاملترین حالت هست که باعث میشود آهن کاملا محلول بوده و رسوب نکرده و به مدت بیشتری در خاک به حالت محلول باقی بماند دراينصورت گیاه فرصت بیشتری خواهد داشت تا آهن را به راحتی جذب کند ..
نوترینت آهن و مانفر پلاس حاوی ۶٪ آهن کلات شده با EDDHA به فرم میکروگرانولی که به طور کامل در آب قابل حل است . نوترینت آهن و مانفرپلاس به دلیل داشتن ارتو ارتو ۴٫۸٪ حتی در خاک های قلیایی و آهکی پایدار بوده و مشکلات ناشی از کمبود آهن در گیاهان و انواع درختان را برطرف می نماید.