• m.azarkeyhan@gmail.com

  • 041-34406837

نقش کلسیم در گیاهان

کلسیم همراه با منیزیم و گوگرد یک ازعناصر  ماکرو ثانویه است. مانند عناصر ماکرو اولیه (نیتروژن، فسفر و پتاسیم)، این عناصر برای رشد سالم گیاهان ضروری هستند. با این حال، آنها در مقدار کمتر نسبت به عناصر ماکرو اولیه مورد نیاز هستند.

کلسیم، به شکل پکتات کلسیم، جزء ساختاری دیواره سلولي و سایر غشاءهای گياه است. با افزایش كلسيم، ضخامت و قدرت دیواره سلولي افزایش مي‌یابد. كمبود كلسيم سبب ایجاد ساختارهایي مي‌شود كه مقاومت كمي در برابر آلودگي ناشي از عوامل بيماریزا نشان مي‌دهند.

از جمله عوامل بيماریزایي كه شدت آنها با افزایش سطح كلسيم در گياهان كاهش مي‌یابد ميتوان به باكتری Erwinia carotovora (عامل پوسيدگي انباری در گياهان غده ای)، oxysporum Fusarium (عامل پوسيدگي ریشه و ساقه در گوجه فرنگي)، Pythium spp (عامل بوته ميری در چمن و گموز مركبات) و Botrytis sp (عامل پوسيدگي نرم كاهو) اشاره كرد. همچنين پوسیدگی گلگاه عارضه‌ا‌‌ی است که در خاکهایی که دچار کمبود کلسیم هستند دیده می‌شود. در این عارضه، علایم ابتدا به صورت یک لکه به قطر یک سانتیمتر به رنگ قهوه‌ای در گلگاه ظاهر میشود و تدریجاً به قطر آن افزوده می‌گردد. چنانچه قارچهای ساپروفیت مثل آلترناریا روی سطح لکه‌ها رشد نمایند رنگ بخش آلوده به سیاه تغییر می‌یابد. همچنین، وقوع پوسیدگی گلکاه هنگامی افزایش می یابد که کودهای دارای ازت , منیزیوم , پتاسیم و کلر زیاد، و کود کلسیم پائین استفاده گردد.افزودن کود کلسیم دار و محلول پاشی آنها روی گوجه فرنگی در مزرعه و گلخانه به مقدار زیاد موجب کاهش شیوع پوسیدگی گلگاه می گردد.

از وظایف عمده کلسیم در گیاه می توان موارد زیر را نام برد:

-استحکام دیواره سلولی و بافت های گیاهی و جلوگیری از نفوذ قارچ

-رشد مناسب لوله گرده و در نتیجه تبدیل بیشتر گل به میوه

-ترمیم جراحات در گیاهان زراعی و باغی

-کاهش تنش های محیطی مانند سرما زدگی

-افزایش طول عمر انبار داری محصولات کشاورزی

-پیشگیری و درمان عوارض فیزیولوژیکی مانند لکه تلخی، لکه چوب پنبه ای و لهیدگی در میوه های سیب، نوک سوختگی برگ کاهو، پوسیدگی گلگاه در هندوانه، گوجه فرنگی، فلفل و …

کود گانزگرین۲۰ Z دارای ۳۰ درصد کلسیم و ۲۷ درصد سیلیسیم می باشد که در انواع کشت ( خاکی ، هیدروپونیک) بکار برده می شود و  دوام و خاصیت انبار داری میوه ها، سبزی و صیفی را افزایش می دهد به طوری که از میزان آسیب پذیری میوه و سبزیجات به هنگام حمل کاسته می شود.